måndag 7 mars 2011

Drömmar!

Hur skulle du vilja att ditt liv såg ut nu? Om 10 år? Om 20 år?...

Skulle du vilja leva ut din dröm? Strävar du efter att leva ut din dröm? Har Du en dröm?
Om vi tänker efter så har vi alla, någon gång i livet, haft en vision om hur vi skulle vilja att våra liv skulle se ut! Hur jordnära eller högt flygande drömmen än må vara så har vi någon gång haft tankar om hur vi vill att vår tillvaro ska vara, vår dröm.

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character!" -  Martin Luther King Jr

För många av oss har denna dröm/vision blivit just Det, blott en dröm, en dröm likt dom vi har när vi sover. Drömmen har blivit så avlägsen eller utsuddad av vår inställning till frustrationen av händelserna i våra rutinmässiga vardagsliv och/eller våra tidigare misslyckade försök till att lyckas med något. Med sig i fallet har också vår vilja att ändra på situationen också försvagats. Vi har således tappat Övertygelsen om att vi kan lyckas åstadkomma något Stort! "Varför skulle jag kunna lyckas med något storslaget?".

Jag har fått tillbaka denna Övertygelse via enkla metoder som Robbins lär ut i hans bok, om hur man kan "Slipa sitt sinne". Jag säger inte att jag har uppnått något stort än, men något stort har hänt inombords som jag aldrig har känt tidigare... Jag ska dela min dröm lite längre fram. Jag känner mig öppnad på nytt på nåt sätt. Världen känns öppen och möjligheterna oändliga.

Jag tänker använda samma upplägg som Robbins gör i boken. Alltså att ha samma ordning som han tar upp sakerna. Helt enkelt för att jag tror att det ligger en mening bakom ordningen man bör bli presenterad för sakerna. Dock när jag nu nästan läst färdigt boken så upptäcker jag att han i slutet tar upp saker som jag nått i mitt inre av att läsa saker i början.

En sak som är underliggande är denna frågan som Robbins har varit driven av större delen av hans liv och som han har strävat efter att finna svaret till: "What makes the difference in the quality of people´s lives? What makes us Tick?". Jag är övertygad om att han funnit svaret!

Jag hör cynikerna säga: "Meh! Folk som föds fattiga och så vidare, som inte har "Rätt Förutsättningar", räknas dom med i detta!? Svaret är Ja! Inget handlar om förutsättningar eller hur man har det nu. Det finns tydliga bevis, folk som kommit ifrån fattigdom och "lyckats" nå framgång räcker som ett. Jag har hört så många historier om folk som kommit ifrån ogynnsamma förhållanden men som ändå lyckats uppnå något storslaget och få kvalitativa liv. (Kvalitativ levnadsstandard (lyckligt liv) har inget att göra med vad man har eller inte har, utan det har att göra med Hur vi lever!). Han pratar om The Science of Achievement och The Art of Fulfillment. Där det sistanämna är mer av en konst som alla uppfattar olika men som grundprincipen är densamma för.
"The past is not equal the future!" - Anthony Robbins

"Intelligence is the ability to adapt to change" - Stephen Hawking

Stepchen Hawking är en av dom få som drabbats av Amyotrofisk Lateralskleros och fortfarande lever. Man skulle inte kunna hitta jättemycket andra saker som kan ge mer smärta och demotivering till att fortsätta. Han är ett "bra" exempel på en människa som Inte har haft förutsättningarna för att uträtta något stort. Trots det har han med sin Determination och kämparglöd, inte bara fortsatt leva, utan bidragit med stora insikter till den moderna fysiken och således följt sin dröm!

Jag tycker att detta är ett perfekt exempel på hur otroligt viktig roll vår mindsett/inställning spelar när det kommer till livskvalitet. Människor gräver ner sig själv i depressioner eller annat negativt betéende för betydligt mycket mindre "allvarliga" saker än fallet ovan. Det är sorgligt att tänka på.


Ta Lance Armstrong (som vann Tour de France 7 gånger i rad, världens mest prestigefyllda cykeltävling). Han vann inte en enda gång INNAN han fick testikel-cancer. Det var inte det att han inte var bra, han var en av USAs bäst, men han tog händelsen som han gick igenom och fick styrka av det!

Hans liv hade kretsat kring sport och cyklingen. Testikel-cancern spred sig till lungorna, magen och hjärnan. Föreställ er vad det skulle kunna göra med en... Hela ens liv kretsar kring ens kropp och det han åstadkommer med den i sina tävlingar och all njutning han fick av cyklingen osv. Så får man Cancer i testiklarna (lär ju inte göra det bättre av att cykling är hans sport...) som sprider sig till lungorna, magen OCH hjärnan. Hur många som helst hade ju grävt ner sig själv totalt. Men han kämpade emot, blev botad och blev starkare än någonsin. Inte för att operationen gjorde honom starkare utan för att HAN SJÄLV valde att få tillgång till hans innersta styrkor! Han fick höra efter operationen att han hade haft 50% chans att överleva...

Vi har möjligheten att ta vilken händelse vi vill och vända det till vår fördel. Göra nåt otroligt inspirerande och givande eller gräva ner oss totalt. Vi ska lära oss hur vi kan använda detta.

Han tar ibland upp riktiga exempel på människor som har haft dom bästa av förutsättningar men som ändå lever sina liv i emotionell misär. På samma gång som han igenom hela boken belyser exempel på människor som har haft dom sämsta av förutsättningar för att lyckas stort men som har haft rätt Mindset och tack vare detta lyckats och levt ett lyckligt liv. Personligen kan jag tro att folk med "ogynnsamma förhållanden" till starten egentligen kan ha mer gynnsamma förhållanden än oss med pengar, dom kan ha större driv att fly ifrån smärtan som det innebär att vara fattig. Självklart tror jag dock att kunskap är en fördel, men kunskap är bara 20% (se längre ner).

Det handlar inte nödvändigtvis om att bli rik eller bli känd (om inte det är ens dröm). Utan det handlar om att leva sitt liv utefter ens stärkande trosuppfattningar (inte dom nedbrytande), bli den man innerst inne vill vara och konstant utvecklas.

Metoderna är riktigt Kraftfulla om man tar till sig dom och låter sig ta sitt liv till en högre nivå! Jag var och besökte 3 olika bokaffärer i jakt på investeringsböcker (berättar varför längre fram) men kunde inte undvika att läsa i några lockande böcker om personlig utveckling. Alla böckerna jag tittade i använder sig av samma metoder och samma trosuppfattning som Robbins tar upp.

Jag kommer att ta denna blogg steg för steg till en högre nivå. Mina mål är att själv utvecklas genom att ta till mig metoderna djupare och förhoppningsvis få lära mig av folks åsikter och delade erfarenheter och även dela med mig av dessa kraftfulla verktyg till andra som också vill utnyttja mer av sin potential.

Om vi tänker på vår potential som obegränsad så kommer vi nå otroligt mycket längre! Det är egentligen väldigt logiskt, tänk på det så här: vi kan Inte sätta en gräns på vår potential eftersom vi aldrig kan veta hur mycket/vad vi kan åstadkomma. Det är vår trosuppfattning som påverkar våra beslut som i sin tur sätter en gräns för vad vi kan och vad vi kan åstadkomma.

Det är Inte så jag vill ha det! Inget hos mig själv ska hindra mig från att bli bättre på något. Jag vill expandera mitt väsen mer på alla sätt och fortsätta att utvecklas hela tiden. Det som vi kommer att gå igenom här kommer att förändra ens liv om man tar till sig det.

"What we can or cannot do, what we consider possible or impossible, is rarely a function of our true capability. It is more likely a function of our beliefs about who we are." - Anthony Robbins

Tänk på denna tes: Resultat är 20% metod och 80% inställning...
"It´s not enough knowing what to do, you got to Do what you know!"

Skapa varaktig förändring

Vi kan skapa förändring väldigt fort i vårt liv genom ren och skär viljestyrka för stunden, men det vi egentligen bara gör är att länka tillräckligt mycket smärta för stunden till vad det innebär om vi Inte förändrar oss (för stunden). För att förändringen verkligen ska betyda något så är det viktigt att den är varaktig och konsekvent.

Längre fram så kommer jag att gå igenom användbara, vetenskapligt framtagna metoder för att uppnå varaktig förändring (snabbt!) men först är det viktigt att veta om 3 st grundprinciper som vi kan använda oss av Direkt, här och nu, för att totalt ändra vår inställning (trosuppfattning) och således våra handlingar och således vår Framtid. Det är 3 väldigt enkla metoder men otroligt kraftfulla om vi använder dom rätt.

Som han skriver i boken, dessa 3 principer är samma grundprinciper som en individ måste genomgå för att nå personlig förändring, ett företag måste genomgå för att maximera dess potential, ett land måste genomgå för att finna sin plats på jorden och hela världen som globalt samhälle måste använda sig av för att bevara livskvaliteten på jorden.

Steg 1.                                          Höj din standard!

Detta är, som skrivet, väldigt enkelt om man verkligen använder sig av det på rätt sätt och tar till sig det på djupet. Robbins skriver att det som förändrade hans liv (han var innan överviktig, ensam och kände sig hopplös) var att han satte sig och skrev ner allt i hans liv som han längre inte skulle acceptera och allt som han önskade att hans liv skulle innebära.

Hade jag uppnått min dröm redan nu så hade jag kunnat ta mig själv som exempel but I´m on my way! :D Jag har höjt min standard. Jag har så många gånger sagt till mig själv och andra att jag vill göra speciella saker (som att gå igenom Sverige osv) men aldrig tagit tag i det. Jag har alltid känt att jag vill påverka världen stort. 

Om det är något som jag vill göra så SKA jag göra det! Jag Vill verkligen påverka världen stort och göra en stor skillnad! Det kommer jag att göra (berättar mer om drömmen längre fram). Jag tänker inte nöja mig med mängden jag påverkar på. Det är Inte nog att samla in pengar till hjälporganisationer (hur bra dom än är) för mig.

Man kan även studera dom många inspirerande människorna i historien som förändrat världen genom att höja sina standarder och även handlade utefter dom, genom att bestämma att dom inte tollererade något mindre. 
Detta är en väldigt känd bild som fortfarande sänder starka intryck 2 decenium efter händelsen tack vare en man som höjde sin standard. Icke-vålds protestanter på Tianaman torget i Peking.


Jag tror på att sikta mot stjärnorna så når man himlen! Gör det du Verkligen Vill inombords! Höj din standard!

Steg 2.       Ändra din begränsande inställning (trosuppfattning)!
  
Detta är också en självklarhet egentligen, om vi tänker efter, men OTROLIGT viktigt! Vår inställning (trosuppfattning, låter bättre på Engelska=Belief) är grunden i vårt väsen, den formar vår perception om verkligheten och om vad som är möjligt och omöjligt! Det kan inte belysas starkt nog hur Sjuukt viktiga våra beliefs/övertygelser är! Vår trosuppfattning/inställning (har inte riktigt kommit i underfund med vilket ord jag ska använda, Belief låter mycket bättre) formar våra handlingar, tankar och våra känslor.

Den sista mening (bortsett från parantesen) säger egentligen allt om detta med inställning/trosuppfattning/belief. Tänk på det en gång, det som styr våra handlingar, tankar och känslor måste vara Otroligt viktigt. Det är ju det som formar hela vår tillvaro.

Det spelar ingen roll hur högt vi höjer vår standard, om vi inte tror att vi kan klara av det så är det dömt att misslyckas redan vid första steget. Det är då man befinner sig vid den punkten som jag så många gånger befunnit mig vid, man försöker inte ens.

Som jag skrev lite längre upp, om vi har inställningen att "varför ska jag ens försöka att lära mig detta när jag misslyckats med att lära mig det där andra" eller "Varför skulle just jag lyckas med detta när det är så många andra som redan försökt och misslyckats?". Dom nedbrytande trosuppfattningarna är oändliga tyvärr.

Robbins tar ett väldigt bra exempel: Gandhi. Tror du att Gandhi hade kunnat bidra till att göra Indien självständigt med hans ickevålds-princip om han inte trodde på det så övertygande? Hade inte Martin Luther King Jr höjt sin standard och haft den övertygelsen om att han kunde förändra en nation, tror ni han att han hade haft den påverkan som han haft? Han har bidragit till en otroligt stor förändring i USA och världen.

Stärkande trosuppfattningar/övertygelser är grunden till alla stora framgångar!

Steg 3                                     Ändra din strategi!

Det räcker inte att bara Tro. Man måste handla också, men det som är så bra är att om man har höjt sin standard och man verkligen är övertygad om att man kan lyckas så kommer man helt enkelt skapa en väg. Man helt enkelt finner en väg för att man Måste!

Hur finner man fortast, bäst och lättast strategin för det man vill nå? Man skaffar en/flera förebild(er). Någon har troligtvis nått det du vill nå, gjort det du vill göra, åstakomma det du vill åstakomma (eller åtminstone gjort stora framsteg inom det området). Lär dig vad dom har för mindset, beliefs och hur dom har gjort det. Varför återuppfinna hjulet på nytt, framgång lämnar spår.

När man har funnit rätt metod så kan man göra det på sitt sätt, hitta sin niche och göra det personligt. Man kan finslipa det och kanske t.o.m göra det ännu bättre. 


Jag vill att vi ska hjälpa varandra att utvecklas, bli mer! Folk får mer än gärna komma med tankar på hur man kan göra bloggen bättre. Jag tänker att man hade kunnat utveckla ett forum så småningom. Tänk på alla stora, populära bloggar om mode och ytliga fenomen och hur dom påverkar människor och vår strävan i livet och vardagen... Tänk om det var lika populärt/stort med bloggar som handlade om personlig utveckling, om hur man kan bli en starkare person på djupet, hur man kan bli av med ovanor och fobier och allmänt leva ett lyckligare liv mer varaktigt... Hade inte det påverkat vårt samhälle till det bättre?
 
Nästa inlägg handlar om...
Det som påverkas av den otroligt viktiga faktorn, våra Beliefs!
"It is in your moments of DECISIONS that your destiny is shaped."

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar