fredag 11 mars 2011

Beslut!

Vad är ett beslut? Är det att kolla sig i spegeln och känna att man vill bli smalare/biffigare och säga till sig själv: "Jag ska F^n bli smal/biffig! jag bestämmer mig här och nu att jag ska bli smal/biffig!", eller att se någon som har något eller är duktig på något som jag med vill ha eller va duktig på och säga: "Det där ska jag också skaffa mig", eller om man äter "skit" och vill sluta efter att man ätit så mycket "skit" så att man spyr och säger: "Jag ska aldrig mer äta så här onyttigt igen"?

Ta tio sekunder och fundera ut vad det innebär för Dig att ta ett beslut...

????

Jag tog beslutet att kolla upp vad ett beslut var enligt wikipedia:
"Beslut har flera betydelser:

Tänk efter en gång, om jag bara hade sagt till mig själv: "Jag ska bannemej kolla upp vad ett beslut är på Wikipedia!", men så gjorde jag det inte för att "Nåt Annat Kom Ivägen"... Då har jag ju inte tagit beslutet.

Detta är övertygelsen jag har nått och som jag tror man kommer längst med: Ett beslut är när du har bestämt dig för att agera och verkligen AGERAR! Om jag inte har agerat emot uppfyllandet av beslutets bakgrund så har jag inte tagit beslutet. Beslutet tas i ögonblicket då man handlar mot uppfyllandet av önskan bakom beslutet... Eller mindre avancerat: Ett Beslut är då man GÖR NÅGOT åt det man vill :).

Det var med den nya definitionen av vad ett riktigt beslut är och nedanstående grunduppfattning (citatet) som jag kom till insikt med att jag måste Agera som tusan för att komma nånstans! För det är vad jag vill, jag vill åstadkomma något. Jag ville finna en större mening! Jag är på en ca 6 månaders backpacker resa med min flickvän och en av mina bästa vänner. Målet/önskan med denna, länge-pratade-om, resan var att finna detta högre syfte som jag och min vän så länge sökt och pratat om. Kan förklara det som att rent allmänt vilja tillfredställa ett behov av något signifikant (något större) i livet som saknades.

"It is in your moments of decision that your destiny is shaped" - Anthony Robbins.


Det är självklart egentligen... Om vi tänker efter. Vad resulterar Alla besluten vi tar i? Jo, händelser. Våra beslut blir till händelserna som formar vårt Liv, även andras. Vårt liv är besluten vi tar om ALLT! Alla beslut vi tar och inte tar, besluten om vad vi ska tro och inte tro, besluten om vad vi ska göra och inte göra, besluten om hur vi ska tolka allt som sker i världen och runt omkring oss, besluten om Vart Vi Ska Lägga Vår Fokus och inte. Det betyder att våra beslut är väldigt viktiga för vår livskvalitet, speciellt besluten vi tar om vad vi ska tro!

Så om jag vill att min framtid ska ta den form som Jag vill att den ska ta så måste jag aktivt (och passivt genom att välja vad jag fokuserar på) ta Beslut som rör mig framåt på riktigt i den riktning jag vill! Att medvetet ta beslut som rör oss dit vi vill undviker oss ifrån att bli styrda av omständigheterna, som kan leda vart som helst...

Jag utmanar dig till att ta detta tillfället, att vara open-minded och ta till dig dessa insikter och metoder som har hjälpt flera miljoner människor där ibland topp-presterare inom många olika områden i livet, inte bara att nå framgång utan även att ta sig ifrån att vara olycklig till att vara lycklig. Ta Beslutet att följa med på detta och se vad det kan ge dig och eventuellt kanske också bidra till att förbättra bloggen!

Jag är en kille som alltid har haft otroligt svårt att ta beslut. Jag har många gånger haft "större" tankar och idéer som jag velat genomföra och sagt till mig själv: "DET vill jag verkligen göra, DET där ska jag göra". Men så har det inte hänt nåt. Även saker jag vill sluta med. Jag använder mig av metoderna jag lärt mig ifrån Anthony Robbins och jag klarar av att göra saker jag inte klarat av förut och har slutat med saker jag inte vill göra längre. Jag ska berätta allt...

Dessa två insikter, som vi alla egentligen har undermedvetet eller medvetet, tillsammans borde få en att agera Järnet eller hur!? Men det gör vi inte alltid, faktiskt oftast Inte alls. Varför? För att det är andra faktorer som styr våra beslut, något jag kommer att gå igenom pyttelite längre fram...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar