lördag 19 mars 2011

Agera Nu! Grymt bra övning.

Många kan säkert känna att detta är ett jobbigt inlägg. Känner du det så är det BRA för då betyder det att DU HAR SAKER ATT TA TAG I. Sluta skjut på saker! Sluta tänk på kortsiktig smärta och fokusera istället på långsiktig njutning. Tänk heller på att detta är mycket eller jobbigt att läsa, för då är det Enbart du som förlorar på det. Ge det ett försök! Det tar max 3 minuter att läsa det...

Genom att Ta Tag i saker som vi har skjutit på under relativt lång tid (eller bara allmänt något som gnagt ett tag) så övar vi aktivt på att även i framtiden (imorgon t.ex.) ta större Beslut som kan forma vår framtid i den eftersträvansvärda riktningen som Du vill färdas i :).

Jag Utmanar dig härmed till att börja ta steg emot en förändring av din tillvaro, som inte bara lättar på trycket utan även övar din "Besluttagarmuskel" och främjar oss till att bli "DrömEftersträvare" :).
Behöver inte alls vara stora saker utan det kan vara så små som bara gnager lite lätt för att du vet att du egentligen skjutit på det liiite för länge.

Do after me...

1. Först så bestämmer jag ca 3 saker (eller 1 om vi verkligen inte kommer på mer) som vi har skjutit på och skriver ner det: 
  1. Jag har skjutit på att ta tag i att planera den sista tiden av resan (1.5 månader) och således skjutit på att boka flygbiljett hem. 
  2. (Dom som känner mig vet att jag skjutit i x antal år på att rensa ut mitt rum, Detta har jag byggt upp såååååååååå mycket momentum så att det är det Absolut första jag gör när jag kommer hem, innan jag ens packar upp asså). 
  3. Jag har även skjutit på att verkligen leta upp en internet-aktiemäklare med Demonstrationskonto som har ett program som man inte måste ladda ner till datorn utan som man kan komma åt aktiehandeln via nätet.
 2.  Ta reda på Exakt Varför jag inte har tagit tag i detta (hur jag har associerat smärta till vad förändring innebär). Detta hjälper mig att bättre förstå vad det är som har hållit mig tillbaka och gör det lättare att ta tag i det:  
  1. Att jag reser med 2 andra personer och att jag tänker att det kanske kommer att ta lite energi/vara jobbigt, att jag inte helt hundra har bestämt mig för när jag vill komma hem och att det är "lite" jobbigt att ta valet och bestämma mig för att på något sätt så får resan ett slutgiltligt slut.
  2. Att jag inte är hemma ;) hehe. Att jag har varit lat och att det har blivit överväldigande mycket.
  3. Att jag har tänkt att jag lika gärna kan ta tag i det när jag kommer hem för att det är jobbigt när jag reser runt. Att jag har varit Lat, igen! Fan!

3. Ta reda på vilken njutning det har inneburit i att inte ta tag i det:
  1. Det har varit skönt att bara glida runt och ta allt som det kommer. 
  2. Det har varit skönt att inte behöva städa och flytta ut och slänga all skit.
  3. Det har varit skönt att inte behöva lägga energi och internetpengar (kostar per minut att vara ute på nätet) på det när det inte "ens" handlar om riktiga pengar. 
4. Vad kommer det innebära om jag inte gör förändringarna nu? FRAMFÖRALLT, hur kommer jag känna då?
  1. Flygbiljetten kommer att bli dyrare, det kanske tom slutar med att jag kommer hem senare än behövt. Då kommer jag känna att jag har varit korkad för det var sjuuukt onödigt att jag inte bara lägga någon timma på att ta tag i det tidigare.
  2.  Det kommer innebära att det blir mer och mer överväldigande då jag Verkligen Måste ta tag i det pga att min mamma flyttar eller liknande. Plus att min mamma verkligen vill det och hon tror att jag inte bryr mig och det gör mig lite ledsen.
  3.  Jag kommer inte få övat lika mycket och tidigt på aktiehandeln vilket egentligen leder till högre risk. Ju mer övning med låtsaspengar desto mindre risk senare med dom riktiga eftersom jag är "mer erfaren" när jag börjar på riktigt.
5.Vad kommer förändring innebära och vilken njutning kommer det att ge mig? Detta kan vara den starkaste bidragande faktoren till förändringen:
  1. Jag kommer känna enorm tillfredställelse i att ha det fixat. Vi kommer att sluta lägga energi på att diskutera vart vi vill och eventuellt ska. Jag kommer kunna fokusera mer på den resterande tiden av resan och få ut mer av den. Jag kommer att få en billigare flygbiljett hem och således kunna lägga dom pengarna på något bättre än en dyrare biljett. 
  2. Det kommer verkligen att vara en enorm tillfredställelse. Det kommer kännas bättre mellan mig och mamma. Hon kommer vara nöjd och det gör mig glad. Det kommer helt enkelt att vara en stor börda som lättas och det kommer att kännas sååå bra! All den fokus och energi jag har lagt på att tänka: Åå nej vad jobbigt, jag har ett helt rum fullt av saker som ska slängas och städas, kommer jag att kunna lägga på att fokusera på annat.
  3. Jag kommer att få en högre avkastning med mina Riktiga pengar! Jag kommer känna mig extremt lättad av att dom första förlusterna är med falska pengar. Det är en del av strävan emot min Dröm om att kunna fördela exakt all min tid på det som är viktigast i mitt liv.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar