lördag 12 mars 2011

Mer Viktiga Beslut!

(Detta inlägget har blivit ändrat, har delat upp det)

Vi har fått möjligheten att ta till oss nya stärkande insikter om kraften bakom Beslut och vad det innebär att ta ett Riktigt Beslut! Jag vill ta upp ett exempel på skillnaden mellan att Vilja Något Starkt och att faktiskt Ta Beslut på riktigt genom att använda mig själv (hur jag har varit) som det dåliga exemplet och en vän som är en Riktig "Beslutstagare"!

Jag låg vaken en morgon av att jag kände en jättekonstig känsla inombords. Det var på nåt sätt blandad ångest med känslor av att jag Måste göra något... Jag fick en jätteintressant och inspirerande idé (likt en uppenbarelse kom idén) som jag var säker på att jag skulle genomföra (trodde jag). Jag flög upp ur soffan som jag då sov i, och sprang till köket och började skriva och planera på hur jag skulle gå till väga för att Gå Igenom Sverige... Jag började att Agera, jag handlade en dyr vandringsryggsäck (en expeditionsryggsäck, Haglöfs Sumo 95 liter).

Jag var jätteinspirerad och uppfylld av motivation, jag till och med började att Agera. Vad hände? I didn´t follow through! Varför gjorde jag inte det? Varför åkte jag inte på en resa som hade påverkat stort den jag är idag?

Min vän han har en blogg som heter Attityd Är Allt! Han är en sån människa som om han säger att han ska cykla runt Sverige så gör han det, om han säger att han ska cykla runt Skandinavien så gör han det, om han säger att han ska klättra upp för dom högsta bergen i respektive land då han cyklar igenom Skandinavien Så gör han Bannemej det! Om han säger att han ska upp för Mount Everest inom 5 år då tror jag att han kommer göra det (medans han säkert är övertygad ;)?)

Vad är/var skillnaden på oss två? Jag vet att jag började tvivla på mig själv: "Kommer jag verkligen att klara det? Jag har ju lätt att få skoskav, dåliga knän och det kommer säkert att bli otroligt jobbigt och smärtsamt under tiden" osv... Medans hans inställning (rätta mig om jag har fel Gustav) är mer: "Jag kommer att klara detta, jag njuter av att planera detta jag komma att njuta när jag genomför detta och jag kommer att njuta efter jag har gjort det. Den totala njutningen kommer totalt att överglänsa den smärta jag kommer att känna."

Någonting min vän (medvetet eller omedvetet) följer är detta:
1. Han bestämmer sig ordentligt för vad det är han verkligen vill ha och riktar avgörande fokus på målet istället för hindrena! (Redan här skiljdes vi åt och jag misslyckades med att fullfölja min önskan).
2. Han handlar hela vägen emot uppfyllandet av det han vill (han gör vad som krävs för att åstadkomma det han vill)
3. Han ser vad som fungerar och inte fungerar och
4. Ändrar eventuellt sin approach (om det behövs) tills han uppnår det han vill!

Detta betyder också att det viktigaste är inte att veta exakt hur man ska göra för att uppnå det man vill ha men att VARA MEDVETEN OM ATT MAN KOMMER ATT FINNA EN VÄG när man väl kommit på vad det är man vill ha! Den insikten är otroligt viktig! Det är så vi människor fungerar om vi inser hur viktigt någonting är.

Det är faktiskt viktigare att ha den inställningen än att ha faktiska resurser eller kunskap. Säg att jag hade haft den totala kunskapen om hur jag skulle gå tillväga för att vandra genom Sverige, jag visste allt om hur man klarade sig i naturen osv. Fast jag hade inte motivation och beslutsamheten (var klar nog med vad jag ville) nog att genomföra det, då spelar kunskap ingen roll. Många vet exakt vad man ska göra för att ta itu med ett problem men ändå Agerar dom inte.
Kunskap är bara makt när man förmår sig själv göra något med den, AGERA!

"It's not enough knowing what to do, you have to do what you know." - Anthony Robbins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar