torsdag 22 november 2018

Hur jag investerar just nu

Jag tänkte redogöra lite för hur jag investerar just nu. Eftersom jag studerar i ca 150%-200% takt så vill jag lägga mest möjlig tid och energi på det. Därför månadssparar jag enbart i olika fonder just nu (med undantag av H&M, Novo Nordisk som består av resp. 5% och 8% av kapitalet). Detta är fonder som jag alltid tänker att månadsspara en viss (varierande) andel av min inkomst/kapital.

Ända sen jag och min kamrat sålde vår lägenhet (2016) så har jag legat väldigt likvid, så är även fallet nu. Jag ligger ungefär 85% likvid, varav 10% är låst på ett skattefördelaktigt (20%=5000 NOK avdrag på skatten vid 25 000 NOK insatt under året) högräntekonto (3,45% just nu), avsett enbart för bostadsinvestering (BoligSpar Ungdom, upp till 33 år).

Så just nu skjuter jag in förhållandevis mycket kapital varje månad i dessa fonder. Dels för att det är nedgångstider men också för att jag är lite för likvid. Nuvarande spartakt i fonderna kommer att minska när jag börjar rikta in mig på enskilda företag/aktier. Här följer fördelning på fonderna:

ETF:
Emerging Markets: iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF.
Kina: Xtrackers FTSE China 50 UCITS ETF.
Afrika: Xtrackers MSCI Africa Top 50 Swap UCITS ETF
Europa: Xtrackers Euro Stoxx 50 UCITS ETF.

Fond:
Superfonden Norge, Sverige, Danmark och Finland.

ETFerna har jag på ett automatiskt sparande som gör att man får handlat dom courtagefritt hos Nordnet. Fondsammansättningen som jag har valt, gör att årsavgiften för dom ligger runt ca 0,32%, medans superfonderna är helt gratis.


söndag 4 mars 2018

Grader av frihet

När det kommer till ekonomiskt oberoende, och resan mot drömmen, så vill jag dela upp målen i etapper. Etapperna kan graderas utefter hur mycket av mina utgifter som täcks av kapitalinkomsterna, och således hur mycket tillgång till min fritid dom ger mig. Jag kan med den infon räkna ut hur mycket jag max behöver jobba vid dom olika frihetsgraderna för att uppnå maximal (full) frihet :).

Frihetsgrad 1: Här täcker kapitalinkomsterna mina basutgifter. Basutgifter (för mig) har jag valt att definiera som "utgifter jag har för att överleva utan jobb och blott leva ett drägligt liv under kort-medellång sikt (2-4 år)". Tidsbegränsningen kommer just av den orsaken att posterna härunder genererar blott ett drägligt liv, man vill ha mer på längre sikt. Under detta har jag valt att inkludera (månatligt):

-Mat: 3000 kr.
-Boende+energi/el: 5500 kr.
-Hushålls- & hygienprodukter: 200 kr.
-Telefoni: 150 kr.
-Läkare & medicin: 250 kr.
Totalt: 9 100 kr.

Om jag räknar med en direktavkastning på 4% så innebär det att jag behöver ha ett kapital på
2 730 000 kr. Detta ligger 273 000 över min nuvarande 5 års-plan/-mål.

Frihetsgrad 2: Här täcker kapitalinkomsterna mina basutgifter plus bas-nöjen/-intressen (månatligt). Jag har i denna frihetsgraden valt att inkludera sparande, eftersom denna frihetsgraden inte har någon tidsbegränsning, och det kan tänkas att jag kan befinna mig i den här frihetsgraden periodvis under livet, och ändå vilja uppnå frihetsgrad nr 3:

-Basutgifter: 9100 kr.
-Äta ute: 700 kr (100 kr*7 besök) Detta reducerar dock mat-posten i FG1 m. ca 250 kr. Så netto 450 kr på denna post.
-Träning: 200 kr.
-Transport: 600 kr.
-Nöjen: 500 kr.
-Kortare weekendresor-ish: 700 kr.
-Försäkringar: 600 kr.
-Oförutsedda kostnader: 500 kr.
-Sparande: 4000 kr.
Totalt: 16 150 kr.

Med en direktavkastning på 4% så innebär det att jag behöver ha ett kapital på 4 848 000 kr. Om jag skulle vilja hålla mig/stanna på Frihetsgrad 2, dvs utan sparande, så behöver jag 3 645 000 kr.

Frihetsgrad 3: Detta är mitt slutgiltiga frihetsmål, vilket när detta är uppnått så kommer jag inte att behöva spara mer för att uppnå en till frihetsgrad. Därför ställs ju självklart då högre krav på denna nivån:

FG1+FG2-sparande: 12 150 kr.
-Bo-/energi-kostnad: 5000 kr (tot. 10 000 kr).
-Äta ute: 1300 kr (ca 13 restaurangbesök á 150 kr/besök totalt med äta ute-posten från FG2). Detta reducerar dock Mat-posten i FG1 m. ca 500 kr. Så netto 800 kr på denna post.
-Nöjen: 700 kr (tot. 1200 kr).
-Resor: 1500 kr (tot. 2200 kr). Om jag gör längre resor så är ambitionen att hyra ut bostaden hemma så att bokostnaden hemma ersätts med bokostnaden utomlands.
-Försäkringar: 1000 kr (tot. 1600 kr).
-Oförutsedda kostnader: 500 kr (tot. 1000 kr)
Totalt:  22 150 kr.

Med en direktavkastning på 4% så innebär det att jag behöver ha ett kapital på 6 645 000 kr.

Min skattesituation är (och kommer att vara) förhållandevis komplicerad. Mina investeringar är fördelade i både Norge och Sverige. Beroende på i vilket av länderna jag är folkbokförd så kommer jag att skatta på olika sätt. Jag kommer nog att göra ett separat inlägg baserat på skattesituationen. Men i korta drag och i grund och botten, så kommer jag inte att kunna få ISK/kapitalförsäkringsfördelarna vid utdelning när jag är folkbokförd i Norge. Men jag kommer under kapitaluppbyggnaden (då jag är folkbokförd i Norge) inte att behöva skatta någonting på aktievinster eller utdelning ifrån europeiska värdepapper. Så länge jag behåller pengarna inne på mina konton.

Jag har därför i mina uträkningar simplifierat beräkningen av det kapital jag behöver för att kunna hålla mig innanför de olika frihetsgraderna. Längre fram på resan så kommer jag att precisera mer noggrant hur mycket jag behöver. Jag har heller inte räknat med kostnader för eventuella barn- och familjekostnader.

fredag 2 mars 2018

Nystart - Var är jag och vart vill jag?

Jag öppnade en ny dagbok och skrev ett inlägg där, men så kom jag på att jag hade den här så då kan jag ju lika gärna skriva här så att jag har alla minnen samlat.

Jordan Peterson (min modern day messias) har fått mig att inse vikten av att skriva ned sina tankar, och se vilka fördelar det ger. Här är några orsaker:



(Fördelar kortfattat: Bli fackligt/litterärt bättre på att skriva (och få ur Norskan och in med Svenskan mer), när man skriver så formulerar man sina tankar-->gör dig i starkare kontakt med dina tankar, lättare att konkretisera dom och formulera dom, förbättrar ditt kritiska tänkande och din argumentationsteknik, lagra minnen som man kan se tillbaka till, se ens utveckling.)

Jag börjar därför med en personlig journal/dagbok/blogg här på nätet, så att jag har tillgång till den vart än är och har tillgång till internet, och kanske i bästa fall kan några få andra också få nåt tips här och där i sitt liv.

Vart är jag nu i livet?

Studiemässigt:
Jag är på min 3 termin i ekonomistudierna. Planen är i första hand att ta en dubbelkandidat i företagsekonomi & nationalekonomi. Så att jag mer seriöst/auktoriserat kan investera även andras pengar. Orsaken till dubbelkandidaten är dels pga intresset för NEK, politik och världsekonomin, men också för att ha möjligheterna för en evt. master innanför policys eller nåt liknande.

Jag läser just nu i NEK 2 & statistik i 200% takt, men känner att jag nog inte kommer fullföra alla 60 poäng. Jag får inte in nog information, jag är för disträ, ofokuserad och odisciplinerad. Med den graden, som jag upplever av dom 3 negativa sinnestillstånden, så är jag sjukt överraskad att (/om) jag ens klarar 150%, vilket jag tror att jag nog kan få till (med några få omtentor kanske).

Jag väljer att ta 60 hp (istället för 30 hp som är fulltid) för att jag har studerat i låg takt, väldigt länge (kanske 3 år eller nåt, med pauser nån/några terminer). Nu känner jag att jag bara vill få (dubbel)kandidaten överstökad! Jag studerade Svenska studier distans (från Oslo) i 25-50% takt för att jag ville spara pengar och nå målet om ekonomiskt oberoende snabbare.

Så som planen ser ut nu så kommer jag rimligtvis att ta 45 hp denna terminen (105 hp tot), 45 hp nästa termin (150 hp tot) och 30 hp till VT 2019. Då är jag alltså färdig med kandidaten till sommaren 19!

Träningsmässigt
Jag försöker träna så ofta jag kan, men det blir väldigt sporadiskt, och så har jag vart mycket sjuk (halsen, troligtvis pga astman). Men känner ändå att det hjälper med astmamedicinen som jag nyligen fått. Så har ändå hopp om att kunna komma igång bra med både cardio och styrka. Jag är extra motiverad att komma igång för att aktivera dom positiva effekterna gällande att bli klarare i huvudet och att bli mer fokuserad och pigg! Det behöver jag verkligen till plugget. Jag har den enorma fördelen av att gymmet ligger mitt emellan, den korta promenaden på en kvart, skolan och hemmet!

Lite träningskuriosa: Jordan Peterson säger att de starkaste empiriska bevisen för något som bättrar på/upprätthåller intelligens, finns för konditions- och styrketräning.

Så hur vill jag ha det på detta området: rutinmässig träning, minst 3 dagar i veckan styrka och minst 1 dag kondition.

Personlighetsmässigt
Jag sliter som sagt med disciplin och fokus. Jag jobbar en del psykiskt med att bli bättre på egenskapen conscientiousness, vilket är en av The Big 5 (personlighetsdrag) som Jordan pratar om. Folk som är conscientious är organiserade, effektiva, ordningsamma, diciplinerade, pliktuppfyllande m.m.

Jag har varit väldigt mycket av det motsatta, men jag har börjat bli mycket bättre på dom sakerna. Jag har börjat föra kalender ganska bra. Jag inför mer och mer rutiner. Jag förhindrar mig själv oftare när jag gör saker jag inte borde göra (tex kolla på nåt intressant klipp när jag borde plugga, gå ut när jag inte borde osv). Men måste bli Mycket bättre!

För längesen så lärde Anthony Robbins mig nåt användbart när det kommer till det. Nämligen att DIREKT när en distraherande tanke/önskan (tex göra nåt annat än det du borde) uppstår, så ska man slå bort den genom att bara göra nåt oväntat (som typ göra ett konstigt ljud/grimas/rörelse) och sen direkt ersätta den tanken med positiva tanker på vad man egentligen borde göra och det positiva som det leder till.

Jag vill även börja meditera. Det är något jag SKA börja med i år! Jag är väldigt nära. Det finns riktigt positiva effekter av det. Det ska öka ens glädjenivå, ens stresstålighet och minska stress, ens närvaro (och således fokus). Jag har även hört att det förlänger livet. Jag måste börja med det.

Ekonomiskt
Denna biten är nog den enda som gått som planerat, eller något bättre än planerat. Ska slipa lite på hur jag kan sätta upp detta målet vidare...


Jag ska försöka vara mer realistisk nu, vet inte hur ofta jag kommer kunna uppdatera, men jag ska verkligen försöka att göra det på en förhållandevis regelbundet basis.