torsdag 17 mars 2011

"Falska" budskap.

Har du någonsin varit med om att du har varit Sååå övertygad om att någonting är på ett sätt, och så visar det sig efter ett tag att det verkligen inte var så? Att det kanske till och med var tvärt om? Så är det ibland (ofta) med vad vi länkar smärta, respektive, njutning till.
 
Det kan vara allt ifrån att du hela ditt liv har trott att champinjoner är äckliga till en fördom om att alla biffiga tatuerade män är elaka/farliga... By the way så har jag börjat äta champinjoner, och tycker att det är gott. Jag har aldrig ätit champinjoner, jag har trott att om jag skulle äta det så skulle det bringa mig smärta i form av en äcklig smak.
 
 
 
Jag tänkte på hur många människor det är som äter champinjoner och säger att det är jättegott och hur gott det egentligen ser ut. Det jag gjorde var helt enkelt att länka mer njutning till vad det innebar att äta champinjoner. Detta Gäller Allt! Vi kan välja vad vi länkar smärta och njutning till och således påverka vårt beteende till vår fördel...

2 kommentarer:

  1. Hm, intressant! Om jag fortsätter på mattemat då, träffade en killen för några veckor sen som använde samma teknik som dig, han gillade inte paprika men så tänkte han precis så som du beskrev och nu gillar han paprika.

    Men funkar det verkligen med allt? Varje morgon tänker jag att konkursrätt är intressant och viktigt att lära och på hur många andra som har läst det och jobbar med det. Jag intalar mig själv varje dag att det intressant och lärorikt, det blir inte bättre Samir. Det blir bara tråkigare och jävligare. Snart måste jag väl inse att det är ren och skär smärta att behöva läsa konkursrätt! Hur ska man tänka annorlunda i detta fall? Öppen för alla förslag!

    SvaraRadera
  2. Tack för Svar Antonia :).

    Det funkar inte att intala sig själv "Det är kul med konkursrätt, det är kul med konkursrätt, det är kul med konkursrätt", det kanske får upp din glädje för stunden.

    Det som detta handlar om är att man ska skapa varaktig förändring. Det som ofta kan vara den bidragande orsaken till att man går tillbaka in i det som man försöker komma ifrån (efter försök till förändring) är att man har mixade budskap.

    Alltså att du inte har backat upp din önskvärdaåsikt (det beteendet du eftersträvar) med tillräckligt mycket argument om att det kommer att ge dig mer än vad det inte ger dig att studera ämnet.

    Det jag menar är att, om du verkligen verkligen vill bli av med den negativa känslan av att studera detta ämnet så måste du associera tillräckligt mycket njutning till vad det innebär att studera detta och tillräckligt mycket smärta till vad det innebär att Inte göra det.

    Skriv ner Alla anledningar och Allt gott som kommer av att studera det och njuta av det, och alla negativa effekter av om du inte gör det. Om du inte har tillräckligt många negativa, resp. positiva, motiveranger så kanske det verkligen är så att du inte ska göra det... Jag kommer ihåg vad du sa till mig om det och inriktning, jag vet inte om du kanske innerst inne står kvar där vid samma tvekning?

    Problemet kanske grundar sig i att du egentligen tvivlar på själva utbildningen och om detta är vad du ska ägna dig åt? Och om det handlar om detta så kan det bara vara så att du behöver ta ett inre DEFINITIVT beslut om hur du ska fortsätta och vad du ska ställa dig in på...? typ :D

    SvaraRadera