måndag 14 mars 2011

Beslut som kontrollerar oss :o

Det finns 3 Beslut som kontrollerar oss mer än något annat. 3 Beslut som vi tar Hela Tiden. Som om vi bara börjar med att ta kontroll över dom, kan få otroligt mycket utav. Jag tycker att man kan se tydlig skillnad i människors välmående och lycka i förhållande till hur dom tar dessa beslut. Det var något som slog mig i stunden faktiskt men om ni tänker på någon människa i eran tillvaro som ni kan uppfatta som relativt "nere" eller allmänt olycklig. Ta reda på/tänk efter på hur den personen tar följande beslut!

  • Vad vi väljer att fokusera på.
  • Vår tolkning av omvärlden. Vad saker och ting (intryck) betyder för oss.
  • Vad vi ska göra åt det som sker för att skapa dom resultat vi vill åt.

Vad lägger du din fokus på generellt sätt? Är det negativa saker? Negativa frågeställningar som: "varför händer detta mig? Varför sker det jordbävningar? Varför dödas oskyldiga barn av naturen?". Det värsta man kan göra är att fokusera på saker som är utanför ens kontroll, saker som kanske kan ske som du inte vill ska ske. Det kan omöjlig komma något bra utav det. Det är att ta ut förlusten i förskott.

Jag uppmanar dig till att ta det Aktiva Beslutet om att välja vart du lägger din fokus! Lägg den på nåt som kommer stärka dig i längden, något som guidar dig i en riktning emot lösningarna istället för problemen. För fokuserar man enbart på problem så får man problem. Det låter kanske klyschigt eller löjligt men det är Sant.

Om du tvivlar på det så kan du prova att gå i en vecka och fokusera på så mycket negativt du bara kan. Fokusera på att finna så många negativa effekter som kan komma ut ur något problem som uppstår i din vardag. Fokusera på hur verkligen dåligt dessa problem skulle kunna bli.
Veckan efter så provar du att fokusera på positiva saker, lösningarna på dom negativa sakerna som gjort så att du känt negativa känslor innan. Pröva även att försöka se efter positiva effekter som skulle kunna komma av att detta problem uppstod i din vardag, vad du kan göra av det.
Efter dom två veckorna så jämför du vilken du var lyckligast på och vilken vecka som har gett dig flest möjligheter.

Jag är för övertygad om den sistnämnda för att ens försöka mig på det experimentet, men dock ett kul experiment jag kom på för tvivlaren :). Det tror jag nog att dom flesta är.

Det handlar inte om "tänka positivt" genom att intala sig själv att "allt är bra, allt är bra, allt är bra" när det är dåligt. Utan det handlar om att först se problemet som det är och INTE värre än vad det är. När du väl kan se det som det egentligen är så ska du se det BÄTTRE än vad det är så att du kan veta vilken riktning du vill åt och lättare styra dit!

Det som får mig att sträva efter min dröm och att lära mig om något (investering) som jag Aldrig hade kunnat tänka mig att ägna dit åt tidigare och dessutom finna nöje i det är denna insikt: Vad som verkar omöjligt på kort sikt kan vara helt fullt genomförbart på lång sikt. Vi måste tänka mer långsiktigt. Jag har insett hur väldigt nedbrytande det är att tänka kortsiktigt. Jag tänker på min dröm (som jag skrivit om vid här vid sidan) och fokuserar på Hur jag ska ta mig dit. Jag fokuserar inte längre på det som skulle kunna stoppa mig ifrån att uppnå det jag vill ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar