onsdag 16 mars 2011

Det som Styr DIG!

(Om du inte håller med så skriv en kommentar om varför, skulle vara kul med lite diskussion :))

Om Beslut var så viktigt i och med att dom formar hela vår tillvaro och vårt välmående, är inte då det som styr oss till att ta (och inte ta) Besluten OTROLIGT viktigt att ha koll och kontroll på? Självklart! Vilken var den första nu igen:
  • Våra kärn-trosuppfattningar/Beliefs.
"If you are distressed by anything external, the pain is not due to the thing itself but to your own estimate of it" - Marcus Aurelius (Rollfiguren till höger, om ni sett filmen Gladiator)

ALLT vi gör, gör vi för att antingen få njutning eller undvika smärta. Med smärta menas allt ifrån minsta lilla obekvämhetskänsla till värsta tänkbara emotionella/fysiska smärta. Med njutning menas minsta lilla välmående till absolut eufori. Jag blir underbart glad bara jag läser det sista ordet i föregående mening :D.

Man skulle ju kanske tycka att det låter tråkigt eller simpelt... Men tänk efter vilket otroligt stort känslomässigt övertag man kan ha om man kan kontrollera vad man kopplar smärta respektive njutning till... Då kan man ändra vilket destruktivt betéende som helst! Man kan få sig själv till ett mycket mer fördelaktigt tillstånd då man behöver komma med idéer eller rent allmänt inte vill vara begränsad till sitt begränsade känslotillstånd.

Jag tänker mig ett scenario som skulle kunna "bevisa" detta. Är du kapapel till att döda någon i dagsläget? Jag skulle Aldrig kunna döda någon så som mitt liv ser ut nu. Det skulle helt enkelt innebära så otroligt mycket mer smärta än njutning att göra det.

Däremot, om någon utrotade exakt hälften av alla nära och kära på det mest smärtsamma tänkbara sätt framför mina ögon och samma person efteråt sa: Om du inte dödar mig nu så kommer jag att utrota resten av alla dina resterande nära och kära. Då skulle inte jag tveka på att ta hans liv... Varför? Jo, för att jag har inpräntat i mig (av någon märkligt anledning) att det skulle ge mig njutning/mindre smärta av att döda honom och hämnas dom han redan dödat, och att det definitivt skulle ge mig mindre smärta om jag kunde hålla kvar den resterande hälften vid livet.

Radikalt exempel men det spelar ingen roll :), principen är densamme. Det som driver oss är vår Tro om vad som ger oss smärta och njutning, men vi Tror inte alltid "rätt"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar