söndag 20 mars 2011

Exempel om min tro.

Jag vill berätta om ett exempel ur mitt liv. Det är ett exempel som illustrerar hur vi kan formar falska och destruktiva trosuppfattningar.

Hehe mitt exempel är Inte det ovan, tyckte bara att det var en kul bild på felaktig fakta :). En falsk löpsedel som någon hade gjort. Kvällsposten polisanmälde den förfalskade löpsedeln.

Under hela min uppväxt så har jag haft extremt svårt för matematik. FEL! Jag, och alla i min tillvaro har under hela min uppväxt TROTT att jag haft svårt för matte. Jag fick gå i "special klass" med de få andra klasskamraterna som också var ansedda som "elever med extra behov" gällande matematik.

Trots special-lektionerna så gick det inte så mycket bättre. På grund av dessa erfarenheter så bildade jag tron om att jag var dålig på matte och utan att tänka efter så bildade jag uppfattningen att jag hade en sämre förmåga att ta till mig matten.
Detta pågick under hela min obligatoriska skolgång och gymnasiet. Några år efter gymnasiet så började jag plugga på komvux för att jag ville söka till en Pilotutb. Då började jag läsa matte B, C och D. Jag hade typ "Glömt av" mitt matteproblem. Jag gick enbart på lektionerna och lyssnade fokuserat på läraren med inställningen att jag skulle verkligen ta till mig detta.

Jag pluggade inte mycket alls och gjorde nästan inte något av det man skulle göra i form av att räkna dom talen på varje kapitel i boken eller på stenciler, men jag hade ändå väldigt lätt för att lära mig matten och tyckte t.o.m att det var sjukt kul och intressant :).
Svaret
Vad var det som hade förändrats? Hade min hjärna, med åren, utvecklat förmågan att faktiskt ta sig till matematiken? Knappast! Jag hade en helt annan fokus tack vare att min gamla trosuppfattning, om att jag Inte kunde ta till mig och lära mig matematik, var borta.

Om jag tror att jag är en människa som har extremt svårt för att lära mig en speciell sak, hur mycket av mina resurser kommer jag åt då tror du?

" Beliefs have the power to create and the power to destroy. Human beings have the awesome ability to take any experience of their lives and create a meaning that disempowers them or one that can literally save their lives." - Anthony Robbins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar