lördag 2 april 2011

Sista kvällen i Sihanoukville mötte jag en Fransman och en Jänkare!

Jag får inte glömma att skriva om denna disukussion jag hade sista kvällen i Sihanoukville med en kille ifrån USA och en Fransos :). Vi möttes på toaletten på ett ställe och fortsatte konversationen utanför. Alla 3 var måttligt "under the influence" av livets goda, och således extra ärliga kan vi säga.

Jag kommer verkligen inte ihåg vad vi pratade om först men efter ett tag så började Jänkaren prata om investeringar och gick engagerat in djupare på det efter att jag visat mitt nyfunna, stora, intresse för det. Detta ledde självklart till att jag berättade om min dröm/plan...

Jag lindade inte in det på något "snyggt" sätt utan sa det bara rätt ut: "Guys I´ve found my my calling. I am going to save the world, or at least be a big part of contributing to making it much better...". Det förändrade stämningen helt på något sätt. Inte negativt alls, men dom förstod att jag menade allvar vilket jag såg tydligt i  hur dom riktade deras fulla uppmärksamhet och kroppsspråk.

Dom båda tyckte att det var en jättegod och intressant tanke, men att det Aldrig skulle gå. Det blev en lång och väldigt givande konversation om ämnet som denna bloggen handlar om och hoppet på mänskigheten. Kontentan var: Dom såg mycket hinder i bl.a vad som skulle ske om mycket människor fick hjälp medans jag (tack vare deras hinder) såg ännu mer möjligheter.

Fransosen syftade till Maslov och sa t.ex. att om man hjälper så extremt fattiga människor i Kambodja till att skapa sig ett leverne så kommer det skapa girighet och folk kommer trampa varandra på fötterna och det kommer skapa fattigdom. Där ser jag istället hur dom människorna bidrar till samhället genom ökad konsumption och skapande av nya jobb osv.

När jag pratade om hur viktigt det var med mindset och att om Martin Luther King Jr och Gandhi kan påverka miljontals människor varför kan inte vi? Då sa dom båda: "We´re no Gandhi nor Martin Luther King Jr".

Jag ställer samma fråga igen: Hur mycket av deras resurser tror ni dom kommer åt med dom trosuppfattningarna? Vi kan inte fokuser nog på detta: Vi kan förändra vårt öde Radikalt genom att bara ändra på våra begränsade trosuppfattningar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar