fredag 22 april 2011

Höj din standard!

Förändring... Vad är det vi vill förändra? Det finns 2 saker vi vill förändra, det är antingen vårt beteende eller hur vi känner... Tänk på det en gång, om det är något vi inte är nöjda med, då vill vi ändra det som får oss att känna som vi gör eller det som får oss att bete oss på ett sätt som gör att vi inte mår bra.

Det Absolut Första vi måste göra för att nå förändring är att Höja vår standard. Vad innebär det?

Alla får sina Måsten, få får sina "Borden". Att höja sin standard handlar om att göra det som betyder något (dom förändringar man vill åt) i ens liv till ett Måste istället för ett borde. Att denna förändring är ett Måste betyder att man avskärmar sig ifrån alla andra alternativ. När vi höjer vår standard och gör förändringen till ett måste, det är grunden till förändring!

Att höja sin standard innebär att göra det önskvärda beteendet/känslan till en del av den man är. Vi alla handlar i enlighet med dom vi tror att vi är, åtminstone strävar vi efter det. Vi alla handlar konsekvent efter hur vi tror att vi är. Den starkaste drivkraften i oss är att vara konsekvent med vad vi tror att vi är (3e gången gilt).

Ett typiskt exempel är när man säger: "Jag kan inte göra det, jag är inte den sortens människa", (kan vara om vad som helst, för mig gäller det t.ex. hålla föredrag). Vad är det som säger det? När bestämde jag det? När definierade jag mig själv som en sådan person och vad gör att jag inte skulle klara av det? Jag finner inget logiskt svar på dessa frågor...

En väldigt bra liknelse för att illustrera vad detta kan få för påverkan på oss är en liknelse om en vuxen elefant som står fastbunden i ett rep som den hur enkelt som helst kunde bryta sig loss ifrån. Pga att den har blivit ledd till att tro, sen den var bäbis, att den inte klarar av att bryta sig loss, så gör den inte det...

Föreställ dig om elefanten höjde sin standard, om elefanten insåg hans potentiella styrka som obegränsad till vad han vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar