tisdag 5 april 2011

Bra liknelse. Bordet.

Robbins använder sig av en väldigt bra liknelse när han förklarar hur våra trosuppfattningar är designade. Ett bord. Trosuppfattningen ligger på bordet som står upp tack vare benen. Dessa ben är referenserna vi har dragit för att bilda trosuppfattningen. Ju mer referenser vi har till en tro, desto starkare tro. MEN, det betyder inte att den stämmer för det.

Jag kan ta min misstro som jag har haft till läkare som exempel: "Jag litar inte på läkare. Läkare har ofta fel". Jag har referenser som säger detta och på grund av att jag har haft min fokus otroligt mycket starkare på felen som läkare gör så har den tron stärks. Jag alltså haft fokus på felen dom gör vilket har gjort att dom gjort ett starkare intryck på mig.

"Where Focus goes, energy flows"

Nu är det ändrat :). Jobbar ju för läkare utan gränser, kan man tänka annat om läkare då ;)?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar