fredag 2 mars 2018

Nystart - Var är jag och vart vill jag?

Jag öppnade en ny dagbok och skrev ett inlägg där, men så kom jag på att jag hade den här så då kan jag ju lika gärna skriva här så att jag har alla minnen samlat.

Jordan Peterson (min modern day messias) har fått mig att inse vikten av att skriva ned sina tankar, och se vilka fördelar det ger. Här är några orsaker:



(Fördelar kortfattat: Bli fackligt/litterärt bättre på att skriva (och få ur Norskan och in med Svenskan mer), när man skriver så formulerar man sina tankar-->gör dig i starkare kontakt med dina tankar, lättare att konkretisera dom och formulera dom, förbättrar ditt kritiska tänkande och din argumentationsteknik, lagra minnen som man kan se tillbaka till, se ens utveckling.)

Jag börjar därför med en personlig journal/dagbok/blogg här på nätet, så att jag har tillgång till den vart än är och har tillgång till internet, och kanske i bästa fall kan några få andra också få nåt tips här och där i sitt liv.

Vart är jag nu i livet?

Studiemässigt:
Jag är på min 3 termin i ekonomistudierna. Planen är i första hand att ta en dubbelkandidat i företagsekonomi & nationalekonomi. Så att jag mer seriöst/auktoriserat kan investera även andras pengar. Orsaken till dubbelkandidaten är dels pga intresset för NEK, politik och världsekonomin, men också för att ha möjligheterna för en evt. master innanför policys eller nåt liknande.

Jag läser just nu i NEK 2 & statistik i 200% takt, men känner att jag nog inte kommer fullföra alla 60 poäng. Jag får inte in nog information, jag är för disträ, ofokuserad och odisciplinerad. Med den graden, som jag upplever av dom 3 negativa sinnestillstånden, så är jag sjukt överraskad att (/om) jag ens klarar 150%, vilket jag tror att jag nog kan få till (med några få omtentor kanske).

Jag väljer att ta 60 hp (istället för 30 hp som är fulltid) för att jag har studerat i låg takt, väldigt länge (kanske 3 år eller nåt, med pauser nån/några terminer). Nu känner jag att jag bara vill få (dubbel)kandidaten överstökad! Jag studerade Svenska studier distans (från Oslo) i 25-50% takt för att jag ville spara pengar och nå målet om ekonomiskt oberoende snabbare.

Så som planen ser ut nu så kommer jag rimligtvis att ta 45 hp denna terminen (105 hp tot), 45 hp nästa termin (150 hp tot) och 30 hp till VT 2019. Då är jag alltså färdig med kandidaten till sommaren 19!

Träningsmässigt
Jag försöker träna så ofta jag kan, men det blir väldigt sporadiskt, och så har jag vart mycket sjuk (halsen, troligtvis pga astman). Men känner ändå att det hjälper med astmamedicinen som jag nyligen fått. Så har ändå hopp om att kunna komma igång bra med både cardio och styrka. Jag är extra motiverad att komma igång för att aktivera dom positiva effekterna gällande att bli klarare i huvudet och att bli mer fokuserad och pigg! Det behöver jag verkligen till plugget. Jag har den enorma fördelen av att gymmet ligger mitt emellan, den korta promenaden på en kvart, skolan och hemmet!

Lite träningskuriosa: Jordan Peterson säger att de starkaste empiriska bevisen för något som bättrar på/upprätthåller intelligens, finns för konditions- och styrketräning.

Så hur vill jag ha det på detta området: rutinmässig träning, minst 3 dagar i veckan styrka och minst 1 dag kondition.

Personlighetsmässigt
Jag sliter som sagt med disciplin och fokus. Jag jobbar en del psykiskt med att bli bättre på egenskapen conscientiousness, vilket är en av The Big 5 (personlighetsdrag) som Jordan pratar om. Folk som är conscientious är organiserade, effektiva, ordningsamma, diciplinerade, pliktuppfyllande m.m.

Jag har varit väldigt mycket av det motsatta, men jag har börjat bli mycket bättre på dom sakerna. Jag har börjat föra kalender ganska bra. Jag inför mer och mer rutiner. Jag förhindrar mig själv oftare när jag gör saker jag inte borde göra (tex kolla på nåt intressant klipp när jag borde plugga, gå ut när jag inte borde osv). Men måste bli Mycket bättre!

För längesen så lärde Anthony Robbins mig nåt användbart när det kommer till det. Nämligen att DIREKT när en distraherande tanke/önskan (tex göra nåt annat än det du borde) uppstår, så ska man slå bort den genom att bara göra nåt oväntat (som typ göra ett konstigt ljud/grimas/rörelse) och sen direkt ersätta den tanken med positiva tanker på vad man egentligen borde göra och det positiva som det leder till.

Jag vill även börja meditera. Det är något jag SKA börja med i år! Jag är väldigt nära. Det finns riktigt positiva effekter av det. Det ska öka ens glädjenivå, ens stresstålighet och minska stress, ens närvaro (och således fokus). Jag har även hört att det förlänger livet. Jag måste börja med det.

Ekonomiskt
Denna biten är nog den enda som gått som planerat, eller något bättre än planerat. Ska slipa lite på hur jag kan sätta upp detta målet vidare...


Jag ska försöka vara mer realistisk nu, vet inte hur ofta jag kommer kunna uppdatera, men jag ska verkligen försöka att göra det på en förhållandevis regelbundet basis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar