fredag 15 februari 2019

Skatteffektivitet och de 3 Norska kontotyperna.

God afton!

Jag har under en lång tid haft alla investeringar helt utspritt på olika konton, i både Norge och Sverige. Nu börjar jag få samlat investeringarna på min norska Nordnet. Orsaken är av praktiska skäl (det är mycket enklare med rapportering då jag skattar på kapitalinkomsterna där) och skattemässiga skäl, som jag kommer gå in på mer snart i kommande inlägg (Norge har en kontotyp som är riktigt skattefördelaktigt för mig och mitt ekonomiska mål)... Jag kommer snart att göra en uppdatering på innehav, det har skett några förändringar.

På norska Nordnet (och i Norge så vitt jag vet) så har de i huvudsak 3 typer av möjliga depåer:

1. Aksje- og fondskonto: Detta är som en vanlig aktie- och fonddepå.

2. Investeringskonto Zero (Unit Link): Detta kallar dom även för en kapitalförsäkring (vilket det också är i den mån att det är en försäkring på samma sätt som i Sverige, och att du då inte äger aktierna själv), men det fungerar annorlunda jämfört med den svenska modellen. Den signifikanta skillnaden är att här skattar man enbart på det man tar ut som är vinst (dvs inte på insatta medel). Ja, du betalar noll skatt så länge inga vinstmedel tas ut ur kontot... Vilket gör att din ränta-på-ränta-effekt blir signifikant mycket större än hos en svensk kapitalförsäkring/ISK! Dessutom så kommer man ju antagligen att spara en god del (insatta medel) på kontot, som man får ta ut helt skattefritt när man nu börjar ta ut vinstmedel.

3. Aksjesparekonto (ASK): Fungerar som en ISK, dvs du äger dina aktier själv. Men här fungerar skattesystemet på samma sätt som ovan. Dvs supergynnsamt! Jämfört med de svenska mer skattegynsamma (än vanlig depå) så är detta är ännu bättre, det går ännu snabbare att bygga upp sitt frihetskapita, och man kan dessutom till en början ta ut skattefritt av sina insatta medel :)! Du får dessutom avdrag för förluster (som på en vanlig depå), både på ASK och kapitalförsäkringen!

En sak som är negativt är att man inte kan handla med valutakonton på något av de skatteeffektiva kontona. Det var ett tag prat om att man skulle införa valutakonto på ASK'en, men det ser ut att ha lagts på definitiv is så länge. På ASK'en kan man inte handla aktier utanför EU/EES, men det kan man på kapitalförsäkringen.

Mitt upplägg blir då att jag handlar alla aktier innanför EU/EES på ASK'en, och alla aktier utanför EU/EES på kapitalförsäkringen. Orsaken till att jag inte nämner skattesatsen vid uttag är för att jag inte kommer att börja ta ut pengar från kontona förrän om kanske minimum 7 år, och då kan ju skatten vara något annat. Men den ligger just nu på mellan 30-32%.

Jag ska försöka att satsa mer på bloggandet. Jag vill vara med och bidra till ökad insikt i privatekonomiska möjligheter.

Värdefilosofen önskar alla en god helg :).













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar