söndag 9 oktober 2011

Går allt för lång tid mellan inläggen!

Det går på tok för lång tid mellan inläggen. Jag bor i Oslo och jobbar, studerar företagsekonomi (självstudier) och har börjat träna igen :). Jag förbereder mig för nästa termin då jag tänkt att jag påbörjar ekonomprogrammet (skedde inte, edit 2018). Planen/tanken är att läsa första terminen på distans och då helst resa/bo i Sydost-Asien och ta studielån (skedde men i 2016, edit 2018). Om jag får ett jobb som är högavlönat och väldigt trivsamt så blir jag nog kvar i Oslo nästa vår också. (vilket jag fick, edit 2018)

Om jag får fullt studielån och bidrag och klarar att leva under det (vilket man borde, men vill ju ha en margin of safety utan att behöva sälja av aktier och då betala onödig courtage) så kan jag investera mellanskillnaden och sikt troligtvis få en högre avkastning än var räntan på lånet är vilket betyder att jag faktiskt tjänat på att dra till Asien och läsa första terminen på distans :). Självklart tjänas ju mer om man jobbar.

Jag har pratat väldigt mycket med en vän (och ytterligare en till nyligen) om att starta upp ett investeringspartnerskap. Där vi går samman med kapital, har ögonen öppna individuellt för investeringar och gör analyser. Någon/några gång(er) i månaden/kvartalet har vi möten där varje individ presenterar sitt investeringsförslag som alla tar emot och granskar för sig själv för att gruppen sedan i konsensus ska bestämma vad vi investerar vidare i...

Allt eftersom vi bygger på detta kommer vi att erbjuda folk att gå med i Partnerskapet och få del av avkastningen... Eventuellt efter ett tag och tillräckligt många ägare så bildar vi en investmentfirma. Det är tanken, planen. Får se hur det utvecklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar